Hälsosnack

Den här sommaren hade jag tänkt komma igång med träningen ordentligt. Lägga upp ett träningsschema och och få tillräckligt med kondition för att iallafall kunna jogga typ 10 minuter utomhus utan att dö (min kondition är så långt ner på en skala som man kan komma).

Men det blir ju inte riktigt som man tänkt sig.

Nu hade jag tänkt försöka igen och inte bara med träning utan även med kost. Om jag nu lyckas komma igång med träningen så behöver jag sluta äta godis och börja äta mer mat för det räcker att träna ett pass så blir jag ett matvrak, och det är ju lättare att äta godis än att laga mat liksom, därav godisförbud.

Godis ska jag sluta att äta från och med imorgon. Mormor och jag har bestämt att vi ska vara godisfria hela augusti men att vi får fika minst 1 gång i veckan (inte mycket och det får inte bli ett substitut istället för godis).
Tränings -och kostschema ska jag starta med på måndag då min semester är slut och jag får lite mer struktur på mina dagar.

Har ni några tips på bra träningssätt, goda (och kanske helst nyttiga) frukostar/mellanmål/middagar eller bara vill komma med peppning så skulle jag vara mer än tacksam.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ett tips när det gäller godis, är att istället för att konstant tänka på "det förbjudna" eller tänka "jag får inte äta sånt", tänk istället "jag vill inte äta sånt"... Tänk på vad godiset innehåller och om du inte känner dig tillräckligt avskräckt av det, försök intala dig själv att du inte tycker om sånt längre. Det fungerade för mig. Dessutom blir mat och annat som är nyttigare, godare ju längre tid man varit utan godis :)

Svar: Avskräckt från choklad kommer jag aldrig att bli oavsett vad det är i, haha.Försöker med tankegången när jag är sugen på godis att jag bara vill ha godis, inte behöver. Det brukar hjälpa =)
Johanna Karlstedt

2012-08-01 @ 10:51:12
Postat av: Linnéa

Jag ansluter mig till godisstoppet i augusti! Det blev lite för mycket godis under semestern för min del också...

Tips på god mat: grönsaksgratäng. Jag brukar ha i broccoli, blomkål och morötter. Koka grönsakerna lite så att de blir mjuka och ha sedan ner dem i en gratängform. Häll över ostsås (finns i alla kokböcker som grundrecept) och gratinera i ca 200 grader i ugnen tills det blir lagom brunt, 10 minuter kanske. Enkelt och i alla fall hyfsat nyttigt. Det är ju ost i såsen, men å andra sidan massor med grönsaker :)

Svar: Välkommen i gänget! Går det bra med sötsuget?
Jag är ju inte så förtjust i varma grönsaker (eller grönsaker överhuvudtaget) men någon form av gratäng ska jag försöka mig på :)
Johanna Karlstedt

2012-08-01 @ 18:50:38
URL: http://www.linneasvanligavardag.blogg.se
Postat av: Carro

Tips på ett snabbt, mättande och proteinrikt mellanmål som passar bra att ta direkt efter träningen är kvarg (kesella)(ska finnas billig kvarg på lidel tror jag). Blanda i mosade bär och lite nötter om du vill variera lite med smaken :)

Svar: Det ska jag försöka smaka någon dag, har hört att det är många som äter kvarg...
Johanna Karlstedt

2012-08-02 @ 08:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0